Κοιλιακό Λίπος – 5 Κίνδυνοι Που Απειλούν Την Υγεία

Το κοιλιακό λίπος μπορεί να έχει σημαντικές και επικίνδυνες επιπτώσεις στην υγεία σας, ανεξάρτητα από το συνολικό σας βάρος. Έχουν γίνει πολλές ιατρικές μελέτες που το αποδεικνύουν. Το ίδιο ισχύει και για την παχυσαρκία. Μερικοί υπέρβαροι άνθρωποι έχουν συγκριτικά καλύτερη υγεία από τους αδύνατους, αλλά αντιμετωπίζουν πρόβλημα σε συγκεκριμένα σημεία, όπως το κοιλιακό λίπος, σε σύγκριση με αυτούς που έχουν μια λεπτή σιλουέτα.

Πριν αρχίσετε να ψάχνετε πώς να χάσετε το λίπος στην κοιλιά σας, είναι σημαντικό να γνωρίζετε τους τρόπους με τους οποίους αυτό, επηρεάζει το σώμα σας.

Σε αυτό το άρθρο θα σας εξηγήσουμε πως το κοιλιακό λίπος δημιουργεί σοβαρά προβλήματα, όχι μόνο στην εμφάνιση, αλλά και συνολικά στην υγεία.

Πώς Το Κοιλιακό Λίπος Είναι Διαφορετικό Από Άλλους Ιστούς Του Σώματος

Όταν πρόκειται για υπερβολικό σωματικό λίπος, «η γεωγραφία» έχει σημασία. Όταν αποθηκεύεται στους γοφούς και στους μηρούς, τα αρνητικά αποτελέσματα για την υγεία σας, είναι μάλλον ελάχιστα. Ωστόσο, όταν αποθηκεύεται στην κοιλιά, οι κίνδυνοι για διάφορα προβλήματα υγείας αυξάνονται σημαντικά.

Πάμε πρώτα να κατηγοριοποιήσουμε το κοιλιακό λίπος.

Το λίπος της κοιλιάς αποθηκεύεται με δύο διαφορετικούς τρόπους. Ο πρώτος τύπος είναι το υποδόριο λίπος, που μπορείτε να το πιάσετε με τα χέρια σας, πιέζοντας απλά την κοιλιά σας. Βρίσκεται ανάμεσα στο δέρμα και στο κοιλιακό τοίχωμα. Και ενώ αισθητικά δεν φαίνεται ωραίο, ωστόσο δεν προκαλεί και τόσο μεγάλο πρόβλημα.

Ο δεύτερος, είναι το σπλαχνικό λίπος, το οποίο βρίσκεται βαθιά μέσα στο στομάχι, είναι πολύ πιο επικίνδυνο. Περιβάλλει και καλύπτει τα εσωτερικά όργανα, προκαλώντας προβλήματα στην υγεία, ιδιαίτερα όταν υπάρχει σε μεγάλο ποσοστό. Το σπλαχνικό λίπος επηρεάζει αρνητικά τις λειτουργίες των οργάνων, ενώ προκαλεί φλεγμονή και διαταράσσει τα επίπεδα της ινσουλίνης. Η αυξημένη αντίσταση στην ινσουλίνη μπορεί να οδηγήσει και σε διαβήτη.

Πολλοί άνθρωποι, ειδικά αυτοί που έχουν σωματότυπο σε σχήμα μήλου ή αχλαδιού, έχουν μεγάλο στομάχι επειδή συσσωρεύονται επιπλέον λιποκύτταρα σε αυτήν την περιοχή.

Το λίπος δεν συσσωρεύεται στην κοιλιά σας μέσα σε μια νύχτα. Στην πραγματικότητα, υπάρχουν πολλά πράγματα που οδηγούν στο να αυξηθεί το κοιλιακό λίπος.

  • Η κατανάλωση πολλών τροφών και ποτών που είναι πλούσια σε ζάχαρη και φρουκτόζη μπορεί να αυξήσει βάρος γύρω από τη μέση σας.
  • Η υψηλή πρόσληψη αλκοόλ μπορεί να οδηγήσει σε κοιλιακό λίπος ενώ μπορεί να προκαλέσει φλεγμονές, κύρωση του ήπατος και άλλα σοβαρά προβλήματα υγείας.
  • Η τακτική κατανάλωση τρανς λιπαρών, που είναι από τα πιο ανθυγιεινά λιπαρά που μπορείτε να φάτε, μπορεί να οδηγήσει σε κοιλιακό λίπος, σε φλεγμονές, σε αντίσταση στην ινσουλίνη, σε καρδιακές παθήσεις και σε διάφορες άλλες ασθένειες.
  • Ο καθιστικός τρόπος ζωής είναι μια άλλη κύρια αιτία που οδηγεί σε κοιλιακό λίπος.
  • Μια δίαιτα είναι χαμηλή σε πρωτεΐνες μπορεί επίσης να αυξήσει το λίπος στην κοιλιά.
  • Στις γυναίκες μπορεί να αυξηθεί κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης, λόγω των ορμονικών αλλαγών στο σώμα τους.
  • Άλλη αιτία, μπορεί να είναι η ανισορροπία των βακτηρίων στο έντερο, που αυξάνει τον κίνδυνο να συσσωρευτεί το λίπος γύρω από την κοιλιά σας.
  • Το πολύ άγχος οδηγεί επίσης σε αύξηση της κορτιζόλης (ορμόνη), η οποία με τη σειρά της προκαλεί αυξημένο κοιλιακό λίπος.
  • Μια δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του λίπους στην κοιλιά.
  • Ο γενετικός παράγοντας παίζει επίσης σημαντικό ρόλο, για την συσσώρευση λίπους στη μέση και στην κοιλιά.
  • Η έλλειψη ή η κακή ποιότητα ύπνου μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του βάρους, συμπεριλαμβανομένου και του κοιλιακού λίπους.

Ανεξάρτητα από την αιτία, ένα πράγμα είναι σίγουρο – το λίπος στην κοιλιά δεν κάνει καλό στην υγεία σας. Υπάρχουν πολλές έρευνες, όπως αναφέραμε πιο πάνω, σχετικά με το κοιλιακό λίπος και τις επιπτώσεις που έχει στην υγεία.

Δείτε 5 κινδύνους που έχει το κοιλιακό λίπος και απειλούν την υγεία σας.

1. Διαβήτης

Κοιλιακό Λίπος Και Διαβήτης

Το κοιλιακό λίπος αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη. Στην πραγματικότητα, εάν αποθηκεύεται κυρίως στην κοιλιακή χώρα, ο κίνδυνος για διαβήτη τύπου 2 είναι μεγαλύτερος από ότι αν το σώμα σας το αποθηκεύει σε άλλα σημεία, όπως οι γοφοί και οι μηροί.

Το σπλαχνικό λίπος, όπως είπαμε, είναι όταν συσσωρεύεται γύρω από τα όργανα του σώματος, που είναι υπεύθυνα για τον μεταβολισμό της γλυκόζης. Αυτό συμβάλλει τόσο στην αντίσταση στην ινσουλίνη όσο και στη δυσλειτουργία των β-κυττάρων, η οποία οδηγεί στη μετάβαση από την κατάσταση της διαταραγμένης ανοχής στη γλυκόζη στο διαβήτη.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο «Journal of Clinical Practice» το 2008, αναφέρεται στη σχέση που έχει το κοιλιακό λίπος με τον κίνδυνο πρόκλησης διαβήτη τύπου 2. Η μείωση της περιφέρειας της μέσης μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2.

Επιπλέον, μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Diabetes Care» το 2016, αναφέρει ότι το αυξημένο λίπος στην κοιλιά συνδέεται στενά με τη διαβητική νεφροπάθεια που προκαλείται και από την παχυσαρκία.

2. Καρδιαγγειακή Νόσος

Η συσσώρευση του περιττού λίπους γύρω από την κοιλιά, ανεξάρτητα από το συνολικό σας βάρος, θα μπορούσε να επηρεάσει σημαντικά τον κίνδυνο για καρδιακές παθήσεις. Το υψηλό ποσοστό λίπους στην κοιλιά οδηγεί σε υψηλό ποσοστό τριγλυκεριδίων και σε χαμηλό επίπεδο λιποπρωτεϊνών υψηλής πυκνότητας (HDL ή «καλής» χοληστερόλης).

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο «Circulation» το 2008, αναφέρει ότι ότι τα ανθρωπομετρικά δεδομένα για το κοιλιακό λίπος σχετίζονται έντονα με την καρδιαγγειακή νόσο και τον καρκίνο ανεξάρτητα από τον δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ).

Επίσης, η μεγάλη περιφέρεια της μέσης συνδέεται με αύξηση των θανάτων από καρδιαγγειακές νόσους, ακόμη και στις γυναίκες που έχουν κανονικό βάρος.

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο «Journal of the American College of Cardiology» το 2016, αναφέρει ότι η αύξηση του κοιλιακού λίπους συνδέεται επίσης με τον κίνδυνο αύξησης των καρδιαγγειακών νόσων. Ο κίνδυνος παραμένει ακόμα και μετά τον υπολογισμό και τις αλλαγές στον δείκτη μάζας σώματος και την περιφέρεια της μέσης, δύο βασικές μεθόδους για να εκτιμηθεί αν το βάρος κάποιου, είναι υγιές.

3. Κοιλιακό Λίπος Και Υπέρταση

Κοιλιακό Λίπος Και Υπέρταση

Όταν συσσωρεύεται στην περιοχή της κοιλιάς, συνεπάγεται και άμεση σύνδεση με την υπέρταση.

Μια μελέτη που έγινε από ερευνητές του «Medical College of Georgia» το 2003, αναφέρει ότι η παχυσαρκία μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή πίεση, με τον κίνδυνο να είναι πιο έντονος στα άτομα που έχουν αυξημένο κοιλιακό λίπος.

Σε μια άλλη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο «Journal of the American College of Cardiology» το 2014, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα άτομα με υψηλά επίπεδα λίπους στην κοιλιακή χώρα και γύρω από τα όργανα της κοιλιάς, είχαν πολύ μεγαλύτερη πιθανότητα να εμφανίσουν υπέρταση, ανεξάρτητα από τη συνολική ποσότητα λίπους στο σώμα τους. Αυτό συμβαίνει επειδή το οπισθοπεριτοναϊκό λίπος παρεμβαίνει στη λειτουργία των νεφρών.

4. Καρκίνος

Η συσσώρευση επιπλέον λίπους γύρω από τη μέση σας μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ανάπτυξης διαφόρων τύπων καρκίνου, συμπεριλαμβανομένου του παχέος εντέρου, του παγκρέατος, του μαστού (μετά την εμμηνόπαυση) και του καρκίνου της μήτρας.

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε «Cancer Prevention Research» το 2013, δείχνει ότι το σπλαχνικό λίπος συνδέεται άμεσα με τον καρκίνο του παχέος εντέρου.

Μια άλλη πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο «Oncogene» το 2017, δείχνει ότι μια συγκεκριμένη πρωτεΐνη που απελευθερώνεται από το λίπος στο σώμα, μπορεί να μετατρέψει ένα μη καρκινικό κύτταρο σε καρκινικό.

Η μελέτη αναφέρει επίσης ότι το βαθύτερο στρώμα κοιλιακού λίπους, σε σύγκριση με αυτό που βρίσκεται ακριβώς κάτω από το δέρμα, είναι «ένοχο», αφού μπορεί να απελευθερώσει αυτή την πρωτεΐνη και να ενισχύσει την ανάπτυξη του όγκου. Οπότε, είναι ένας άλλος πολύ βασικός παράγοντας για να μειώσετε άμεσα το κοιλιακό λίπος.

5. Υπνική Άπνοια

Η υπνική άπνοια επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους από όλο τον κόσμο και εμφανίζεται στο 25% των ανδρών και στο 20% των γυναικών, ηλικίας 40 έως 70 ετών. Σύμφωνα με το «National Sleep Foundation», το να έχετε κοιλιακό λίπος, είναι ένας από τους παράγοντες κινδύνου υπνικής άπνοιας, ιδιαίτερα για τους άνδρες.

Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο «Journal of Internal Medicine» το 1997, διαπιστώθηκε ότι το σπλαχνικό λίπος ήταν σημαντικά μεγαλύτερο σε ασθενείς με αποφρακτική υπνική άπνοια σε σχέση με αυτούς που δεν είχαν, υποδηλώνοντας έτσι, ότι είναι ένας σημαντικός παράγοντας κινδύνου για αυτή τη διαταραχή τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες που είναι παχύσαρκοι.

Σε μια άλλη μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2008 στο «Diabetes Care» διαπιστώθηκε ότι το κοιλιακό λίπος και η υπνική άπνοια σχηματίζουν έναν φαύλο κύκλο, όπου το ένα επιδεινώνει το άλλο.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2013 στο «European Respiratory Journal», αναλύει τη σχέση μεταξύ σπλαχνικού λίπους και αποφρακτικής υπνικής άπνοιας σε άνδρες και γυναίκες που ήταν υπέρβαροι αλλά όχι παχύσαρκοι.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το σπλαχνικό λίπος συνδέει αυτή την διαταραχή που έχει σχέση με τους άνδρες αλλά όχι με τις γυναίκες. Στις γυναίκες, το υποδόριο λίπος, που βρίσκεται ακριβώς κάτω από το δέρμα, στην κοιλιακή χώρα και σε ολόκληρο το σώμα, συνδέθηκε με την υπνική άπνοια.

Συμβουλές Για Να Χάσετε Το Κοιλιακό Λίπος

  • Μπορείτε να κάνετε μέτρια αερόβια άσκηση, όπως γρήγορο περπάτημα, για τουλάχιστον 150 λεπτά την εβδομάδα (πάνω από 20 λεπτά την ημέρα).
  • Θα πρέπει να κάνετε ασκήσεις αντοχής τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα.
  • Κάντε συγκεκριμένες ασκήσεις για να δυναμώσετε τους κοιλιακούς μυς, με τις οδηγίες που θα σας δώσει ο γυμναστής σας.
  • Να κάνετε υγιεινή διατροφή δίνοντας περισσότερη έμφαση στις φυτικές τροφές, όπως τα φρούτα, τα λαχανικά και τα δημητριακά ολικής αλέσεως. Να παίρνετε πρωτεΐνες που περιέχονται σε τροφές, όπως τα ψάρια και τα γαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλά λιπαρά.
  • Περιορίστε την ποσότητα των αλλαντικών και των γαλακτοκομικών προϊόντων με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά.
  • Επιλέξτε μέτριες ποσότητες μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών.
  • Να τρώτε μικρές ποσότητες μερίδων φαγητού, για να περιορίσετε την πρόσληψη θερμίδων.
  • Να πίνετε περισσότερο νερό για να διατηρήσετε το σώμα σας ενυδατωμένο.
  • Αποφύγετε τα ποτά με τεχνητά γλυκαντικά ή με προσθήκη ζάχαρης.

Να θυμάστε ότι το κοιλιακό λίπος μπορεί να γίνει πολύ επικίνδυνο. Τα περισσότερα προβλήματα που σχετίζονται με αυτό είναι δύσκολο να εντοπιστούν, οπότε φροντίστε να πάρετε προληπτικά μέτρα. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι παραπάνω λόγοι, είναι από τους πιο σημαντικούς για τον κίνδυνο προβλημάτων υγείας, γι’αυτό θα πρέπει να ξεκινήσετε άμεσα δίαιτα και να αλλάξετε τις διατροφικές σας συνήθειες.




Μπορείτε να αφήνετε τα σχόλιά σας στο Thecure.gr, αλλά απαγορεύετε να είναι υβριστικά.