Μέντα – Ιδιότητες, Διατροφική Αξία Και Οφέλη Για Την Υγεία

Η μέντα είναι ένα πολύ γνωστό βότανο, που ξεκίνησαν οι αρχαίοι να το χρησιμοποιούν για τις θεραπευτικές του ιδιότητες χιλιάδες χρόνια πριν, στην αρχαία Αίγυπτο, την Ελλάδα και τη Ρώμη. Επίσης, τα φύλλα μέντας έχουν βρεθεί στις πυραμίδες της Αιγύπτου που χρονολογούνται από το 1000 π.Χ.

Οι σύγχρονες επιστημονικές έρευνες έχουν επιβεβαιώσει ότι αυτό το αξιόλογο φυτό έχει πολλές θεραπευτικές ιδιότητες. Είναι ένα συστατικό που μπορείτε να το βρείτε πολύ εύκολα, ενώ έχει καταπληκτική γεύση και οι θεραπευτικές του ιδιότητες είναι εξίσου σημαντικές για την υγεία. Αυτό οφείλεται στις πολλαπλές χρήσεις της μέντας, όπως είναι η αρωματοθεραπεία, η εσωτερική και η εξωτερική της χρήση.

Η μέντα είναι υβρίδιο φυσικής διασταύρωσης ανάμεσα στην υδροχαρή μέντα (watermint) και στον δυόσμο (spearmint). Η γεύση της είναι πολύ γνωστή και θα την συναντήσετε στις τσίχλες, τις καραμέλες, τις οδοντόκρεμες και στο στοματικό διάλυμα.



Εκτός από το γεγονός ότι η γεύση της είναι πολύ γνωστή, η μέντα έχει φαρμακευτικές ιδιότητες που βοηθούν στη θεραπεία διαφόρων τύπων σωματικών και ψυχικών παθήσεων. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έλαιο μέντας, τσάι, εκχύλισμα και μέντα υπό μορφή χαπιού για ιατρικούς λόγους.

Η μέντα περιέχει μενθόλη, που προκαλεί την αίσθηση δροσιάς και ανακουφίζει το σώμα και το μυαλό.

Αυτό το βότανο περιέχει επίσης μαγγάνιο, χαλκό και βιταμίνη C. Επιπλέον, έχει αντιοξειδωτικές, αντισπασμωδικές, αντιβακτηριακές, αντιμυκητιακές και αντι-ιικές ιδιότητες.

Τα φρέσκα καθώς και τα αποξηραμένα φύλλα μέντας, μπορείτε να τα βρείτε πολύ εύκολα στην αγορά, όλο το χρόνο. Η φρέσκια μέντα προτιμάται σε σχέση με την ξηρή, καθώς είναι πιο γευστική, ενώ είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και έχει φαρμακευτικές ιδιότητες.

Μπορείτε να φτιάξετε και να απολαύσετε ένα τσάι μέντας, ή να την ρίξετε μέσα σε στη σαλάτα, στη σούπα, στα ποτά, στους χυμούς ή σε διάφορα άλλα πιάτα. Χρησιμοποιήστε την αποξηραμένη μέντα ως καρύκευμα.

Εδώ είναι τα 10 καλύτερα οφέλη που έχει η μέντα για την υγεία.

1. Αντιμετωπίζει Το Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου

Η μέντα μπορεί να αντιμετωπίσει τα συμπτώματα του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου (IBS), όπως κράμπες στο στομάχι και φούσκωμα. Βοηθά στη χαλάρωση του σφιγκτήρα του οισοφάγου, γεγονός που μειώνει τα συμπτώματα. Επιπλέον, βοηθά την τροφή να περάσει εύκολα από το στομάχι.

Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Digestive and Liver Diseases» το 2007, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μια θεραπεία 4 εβδομάδων με λάδι μέντας, θα μπορούσε να βελτιώσει τα κοιλιακά προβλήματα σε ασθενείς με σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου. Μπορεί επίσης, να θεραπεύσει παρόμοια συμπτώματα δυσανεξίας στη λακτόζη ή κοιλιοκάκη.

  • Μπορείτε να πίνετε τσάι μέντας μερικές φορές την ημέρα. Για να φτιάξετε το τσάι, προσθέστε 1 κουταλάκι του γλυκού αποξηραμένα φύλλα μέντας σε ένα φλιτζάνι με ζεστό νερό. Αν θέλετε το αφήνετε για 10 λεπτά να κρυώσει και μετά το πίνετε.
  • Μπορείτε να παίρνετε έλαιο μέντας σε κάψουλες για το έντερο και το στομάχι σας, δύο φορές την ημέρα για ένα μήνα, αφού πρώτα συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

2. Ανακουφίζει Από Πονοκεφάλους

Η μέντα, ανακουφίζει επίσης από διάφορους τύπους πονοκεφάλων όπως οι ημικρανίες και οι πονοκέφαλοι που σχετίζονται με το άγχος ή την ένταση. Αυτό το βότανο έχει σημαντικά αναλγητικά αποτελέσματα που βοηθούν στη μείωση της ευαισθησίας στον πόνο. Μπορεί επίσης να βελτιώσει την κυκλοφορία του αίματος και να χαλαρώσει τους σφιγμένους μυς.

Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στην «Cephalalgia – An International Journal of Headache» το 1994, ο συνδυασμός ελαίου μέντας και αιθανόλης έδειξε σημαντική μείωση στους πονοκεφάλους. Μελέτες που έχουν γίνει, έχουν δείξει ότι το αναζωογονητικό άρωμα μέντας βοηθά στην εγρήγορση και στη βελτίωση της μνήμης.

  • Ανακατέψτε 3 σταγόνες ελαίου μέντας με 1 κουταλιά της σούπας λάδι χοχόμπα (jojoba), ελαιόλαδο ή οποιοδήποτε έλαιο βάσης.
  • Βάλτε το λάδι στο πίσω μέρος του λαιμού και στους κροτάφους σας. Κάντε απαλό μασάζ για 5 έως 10 λεπτά. Η μυρωδιά του ελαίου μέντας έχει καταπραϋντική επίδραση.
  • Το να πίνετε ένα φλιτζάνι τσάι μέντας μπορεί επίσης να σας ανακουφίσει από τον πονοκέφαλο.

Δείτε Επίσης: Ημικρανίες – 18 Γρήγορες Και Φυσικές Θεραπείες Για Το Σπίτι


3. Μειώνει Τη Ναυτία

Η μέντα μπορεί επίσης να βοηθήσει στη μείωση της ναυτίας και του εμετού. Ενεργοποιεί τα ένζυμα που χρειάζονται για την πέψη, η οποία με τη σειρά της μειώνει τη ναυτία. Σύμφωνα με μια μελέτη που έγινε στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ στην Αγγλία το 1997, η μέντα μπορεί να ανακουφίσει αποτελεσματικά από τη ναυτία που νιώθει κάποιος που αναρρώνει μετά από μια εγχείρηση.

  • Μπορείτε να πίνετε σιγά σιγά, ένα φλιτζάνι ζεστό τσάι μέντας για να μειώσετε τη ναυτία.
  • Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε μια καραμέλα μέντας.
  • Μια άλλη επιλογή είναι να βάλετε μερικές σταγόνες αιθέριο έλαιο μέντας σε ένα μαντήλι και να κάνετε εισπνοές με βαθιές αναπνοές.

Σημείωση: Εάν το άρωμά της σας προκαλεί ναυτία, αποφύγετε τη χρήση της.

4. Βοηθά Στη Στοματική Υγεία

Η αντιβακτηριδιακή ιδιότητα της μέντας, εμποδίζει την ανάπτυξη βακτηρίων στο στόμα, εμποδίζοντας έτσι, τη φθορά των δοντιών, την ασθένεια των ούλων και άλλα προβλήματα υγείας που σχετίζονται με το στόμα. Επιπλέον, φρεσκάρει την αναπνοή σας.

  • Μασήστε 5 έως 6 φρέσκα φύλλα μέντας καθημερινά για να ενισχύσετε τη στοματική υγεία.
  • Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε οδοντόκρεμα ή στοματικό διάλυμα που περιέχει μέντα για να βουρτσίζετε τα δόντια σας και να ξεπλένετε το στόμα σας.
  • Μπορείτε ακόμη να φτιάξετε ένα φλιτζάνι τσάι μέντας, να το αφήσετε να κρυώσει εντελώς και στη συνέχεια να το χρησιμοποιήσετε για να ξεπλύνετε το στόμα σας, μία φορά την ημέρα.

5. Προλαμβάνει Τις Αλλεργίες Και Το Άσθμα

Η μέντα, προλαμβάνει επίσης τα συμπτώματα αλλεργίας και άσθματος. Είναι αποχρεμπτικό, δηλαδή, βοηθά το σώμα να αποβάλει τις βλέννες από την μύτη, τους πνεύμονες και τους βρόγχους. Αυτό ανακουφίζει από τα συμπτώματα του άσθματος.

Είναι πολύ χαλαρωτικό και ανακουφίζει από τη ρινική συμφόρηση κατά την διάρκεια της αλλεργίας. Επιπλέον η μέντα, έχει αντιφλεγμονώδεις, αντιοξειδωτικές και αντιμικροβιακές ιδιότητες που προλαμβάνουν τις αλλεργίες.

  • Εάν έχετε βήχα, προσθέστε μια σταγόνα από έλαιο μέντας σε μια κατσαρόλα με ζεστό νερό και εισπνεύστε τον ατμό.
  • Αναμιγνύετε μερικές σταγόνες ελαίου μέντας με λάδι καρύδας. Τρίψτε το διάλυμα στο στήθος, το λαιμό και τη μύτη σας, για καθαρή αναπνοή.
  • Μπορείτε επίσης να απολαύσετε μερικά φλιτζάνια με τσάι μέντας καθημερινά, για να απαλλαγείτε από τα συμπτώματα αλλεργίας και άσθματος.

6. Ανακουφίζει Από Τον Μυϊκό Πόνο

Η μέντα έχει αντιφλεγμονώδη και αναλγητική ιδιότητα και ανακουφίζει από τον μυϊκό πόνο. Επίσης, βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος που βοηθά στην χαλάρωση και στη μείωση του πόνου που νιώθετε μετά από κάποιο τραυματισμό. Η μενθόλη, είναι ένα από τα βασικά συστατικά της μέντας, που ανακουφίζει από τη φλεγμονή των μυϊκών ιστών.

  • Αναμιγνύετε λάδι μέντας με κάποιο έλαιο βάσης όπως το ελαιόλαδο ή το αμυγδαλέλαιο. Έπειτα, κάνετε απαλό μασάζ στους πονεμένους σας μύες μερικές φορές την ημέρα για να μειωθεί ο πόνος.
  • Μια εναλλακτική λύση, είναι να χρησιμοποιήσετε μια αλοιφή που να περιέχει μέντα και να κάνετε απαλό μασάζ στην περιοχή όπου πονάτε.

7. Βελτιώνει Την Πέψη

Η δυσπεψία είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα προβλήματα, που μπορείτε όμως να αντιμετωπίσετε με τη μέντα. Βοηθά τους μύες στο στομάχι να χαλαρώνουν, βελτιώνει τη ροή της χολής και την πέψη. Το άρωμα της μέντα έχει καταπραϋντική δράση και ενεργοποιεί την παραγωγή πεπτικών ενζύμων που βελτιώνουν την πέψη.

  • Όταν υποφέρετε από δυσπεψία, βάλτε μερικές σταγόνες έλαιο μέντας σε ένα ποτήρι ζεστό νερό και πιείτε το μετά το φαγητό σας.
  • Μπορείτε επίσης να πίνετε μερικά φλιτζάνια τσάι με μέντα καθημερινά, για να βελτιώσετε την πέψη.



8. Καταπολεμά Την Ακμή Και Τα Σπυράκια

Η μέντα έχει ισχυρές αντιφλεγμονώδεις, αντιβακτηριακές και αντιοξειδωτικές ιδιότητες που βοηθούν στην καταπολέμηση της ακμής. Επίσης αντιμετωπίζει τα σπυράκια και μειώνει την παραγωγή σμήγματος. Αυτό το βότανο, καταπραΰνει το δέρμα από τη φαγούρα.

  • Ψιλοκόβετε μερικά φύλλα μέντας και τρίβετε απαλά το σημείο όπου έχετε ακμή. Σπυράκια ή άλλες δερματικές παθήσεις. Αφήστε τον χυμό που θα βγάλουν, για 15 έως 20 λεπτά και στη συνέχεια ξεπλύνετε με δροσερό νερό. Επαναλάβετε μία ή δύο φορές την ημέρα μέχρι να βελτιωθεί το δέρμα σας.
  • Εναλλακτικά, βάλτε μερικές σταγόνες αιθέριο έλαιο μέντας απευθείας στην πληγείσα περιοχή 2 έως 4 φορές την ημέρα.

Σημείωση: Κάντε μια δοκιμή πριν βάλετε το έλαιο μέντας απευθείας στο δέρμα σας, για να δείτε αν έχετε ευαισθησία.

9. Ενισχύει Την Ανάπτυξη Των Μαλλιών

Η μέντα, έχει επίσης σημαντικά οφέλη και για τα μαλλιά. Βελτιώνει την κυκλοφορία και ενισχύει την ανάπτυξη των τριχών. Επιπλέον, καταπολεμά την πιτυρίδα και βοηθά στην ισορροπία του pH στο τριχωτό της κεφαλής.

  • Προσθέστε μερικές σταγόνες αιθέριο έλαιο μέντας μέσα σε παρθένο ελαιόλαδο, λάδι καρύδας ή άλλο λάδι βάσης της επιλογής σας. Κάντε μασάζ στα μαλλιά και στο τριχωτό της κεφαλής σας με αυτό το μείγμα, αφήστε το για τουλάχιστον 45 λεπτά και μετά λούστε τα με ήπιο σαμπουάν. Κάντε το αυτό μία ή δύο φορές την εβδομάδα.
  • Μια άλλη επιλογή είναι να προσθέσετε 2 με 3 σταγόνες αιθέριο έλαιο μέντας στο σαμπουάν και να λούζετε τα μαλλιά σας με αυτό.

10. Μειώνει Το Άγχος

Η αναζωογονητική μυρωδιά της μέντας βοηθά στη μείωση του άγχους και σας ηρεμεί από την ένταση της μέρας. Επιπλέον, έχει καταπραϋντική ιδιότητα και είναι δροσερή, με αποτέλεσμα να ενισχύει και τη μνήμη.

  • Όταν έχετε άγχος, ρίξτε μερικές σταγόνες αιθέριο έλαιο μέντας σε ένα μαντήλι και κάντε μερικές αργές εισπνοές. Αυτό το άρωμα, θα ξεκουράσει το μυαλό σας και θα έχετε λιγότερο στρες.
  • Προσθέστε μερικά φύλλα μέντας ή μερικές σταγόνες έλαιο μέντας μέσα στη μπανιέρα με νερό και απολαύστε ένα χαλαρωτικό μπάνιο, για να ξεκουραστείτε και να μειώσετε το άγχος σας.

Προσοχή! Αν και η μέντα είναι συνήθως ασφαλής όταν χρησιμοποιείται σε μικρές ποσότητες, θα πρέπει ωστόσο, να συμβουλευτείτε έναν γιατρό πριν τη χρησιμοποιήσετε για τη θεραπεία προβλημάτων υγείας.




Μπορείτε να αφήνετε τα σχόλιά σας στο Thecure.gr, αλλά απαγορεύετε να είναι υβριστικά.